09 - 06 - 2020

Handmatig inkloppen van zendingen verleden tijd?

Bij het verpakken en verzendklaar maken van gevaarlijke stoffen is strikte wet- en regelgeving leidend. In de praktijk betekent dit wanneer de opdracht binnenkomt er een rits aan processen gaat lopen; zowel intern, naar de klant, maar ook naar de volgende ketenpartij. Bij het handmatig doorgeven van gegevens en het overzetten van data gaat veel tijd verloren en dat verhoogt het risico op fouten.

Dit kan efficiënter dachten wij bij SCS en zijn wij hierover in gesprek gegaan met een van onze klanten, een logistieke dienstverlener in het noorden van het land. Deze klant is verantwoordelijk voor ruim 140 zendingen op maandbasis. In de praktijk betekent dit veel handmatige handelingen, een tijdrovende klus waarbij het maken van fouten altijd op de loer ligt.

.xml bestanden lezen
Samen met de klant is vervolgens een traject opgezet om hun systeem te laten communiceren met ons portaal in .xml bestanden. Deze schieten wij dan weer in het systeem van koeriersdiensten, rederijen en luchtvaartmaatschappijen waardoor de informatie maar één keer in de keten opgetekend hoeft te worden. Zo wordt de snelheid van een zending verhoogd en kan deze efficiënter, sneller en foutloos worden aangeleverd.

Wij hebben er in het verleden ervoor gekozen om niet een vast programma aan te schaffen voor onze operationele zaken, maar hebben wij zelf een programma gebouwd dat is gespitst op onze operationele zaken. Dit programma kunnen wij geheel aanpassen naar onze wensen. Op deze manier kunnen wij ook heel flexibel omgaan met de digitale wensen van onze klanten, met dit project tot een van de succesvolle resultaten.

Klantenportaal
Naar verwachting wordt het project eind deze maand opgeleverd. Aansluitend wordt er gestart met het bouwen van het online klantenportaal, zodat klanten direct hun zendingen in het juiste format kunnen aanleveren.

Wilt u meer weten over deze ontwikkeling?
Neem dan contact op: Devlin van den Eijkhof: deijkhof@specialcargo.nl