Provalu en Special Cargo: samen sterk voor nuttig en veilig werk

Redactie
14 augustus, 2024
2,5 minuten leestijd
Niet gecategoriseerd

Verpakken, lassen, schoonmaken, post bezorgen: bij Provalu in Voorhout wordt hard gewerkt. Maar het is geen gewone onderneming, het is een sociaal werkbedrijf, voor mensen die binnen het reguliere arbeidsproces niet (direct) aan de slag kunnen. Een belangrijke opdrachtgever is KLM Catering Services (KCS): medewerkers van Provalu maken dagelijks duizenden besteksets en headsets klaar voor aan boord van vliegtuigen. Daarmee maakt het bedrijf deel uit van de veilige keten van KLM-vluchtbenodigdheden, en moeten de medewerkers daartoe opgeleid worden. Special Cargo College neemt al jaren deze security-opleiding voor haar rekening.

Binnenkomend op de KCS-werkplaats bij Provalu heerst er een sfeer van rust, harmonie in werken en gedrevenheid. Zo’n vijftig medewerkers zitten geconcentreerd achter hun werkplek of voeren logistieke taken uit. “De werkzaamheden voor KLM Catering Services (KCS) bieden voor onze collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt, dé kans op een waardevolle baan. Het werk biedt structuur en regelmaat binnen een veilige en vertrouwde werkomgeving”, zegt Sjaak Laarman, unit manager Verpakken bij Provalu.

Passend werk

Provalu is een sociaal werk en ontwikkelbedrijf gevestigd in Voorhout. Voortgekomen uit de Sociale Werkplaats biedt het bedrijf werk aan mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking. “In de loop van de jaren is de doelgroep verbreed naar mensen ‘met een afstand tot de arbeidsmarkt’: onder andere statushouders, jongeren vanuit speciaal onderwijs en mensen die vanuit de bijstand aan de slag willen”, vertelt Erik Don, verantwoordelijk voor Sales en Accountmanagement.

Zelfvertrouwen

Nederland heeft 35 arbeidsmarktregio’s en iedere regio heeft zijn eigen sociaal werk en ontwikkelbedrijf. Provalu is dat voor de Kust-, Duin- en Bollenstreek, vervolgt Erik. “De gemeenten binnen deze regio zijn aandeelhouder. Voor hun inwoners staan wij klaar om hen naar een waardevolle baan te helpen. Soms is er een ontwikkeltraject nodig,  waarin ze steeds meer zelfvertrouwen krijgen en groeien in hun werk.” De medewerkers verrichten ook werkzaamheden voor het bedrijfsleven. “Zoals KCS, maar ook bedrijven in hometrainers, melkrobots en kabelbewerking kloppen bij ons aan. We zijn hierdoor een belangrijke schakel in het regionale bedrijfsleven”, aldus Sjaak.

Bestek en headsets

Er zijn zo’n 650 à 700 mensen aan het werk bij of via Provalu. Al zo’n dertig jaar verzorgt een poule medewerkers van Provalu voor KCS diverse producten voor KLM-vliegtuigen. Op dit moment worden er dagelijks 4500 setjes bestek en 4500 headsets (koptelefoons) klaargemaakt voor hergebruik aan boord van de vliegtuigen. Binnen Provalu is hiervoor een grote aparte werkruimte ingericht, waar zo’n vijftig medewerkers aan werktafels zitten. Iedereen heeft zijn/haar eigen taak: de één rolt een mes, vork en lepel in een servetje, een ander pakt de headsets in, weer een ander zorgt voor de interne logistiek. Met hulp van rolcontainers, stapelbakken en lopende banden is het een geoliede machine.

Een medewerker van Provalu maakt keurige setjes van bestek voor aan boord van vliegtuigen.

Diep gevoel

Samen met een aantal teamleiders zorgt Sjaak dat de praktijk van alledag in goede banen wordt geleid. “In de eerste plaats willen we ervoor zorgen dat iedereen veilig kan werken. Ook in sociaal opzicht. Veel medewerkers leven in een eigen wereldje en hebben weinig sociale vaardigheden. Dan is een onhandige opmerking snel gemaakt, waardoor een medewerker helemaal van slag kan raken. Wij zijn erop getraind dat soort situaties te voorkomen.” Tegelijkertijd zijn onze medewerkers trots te mogen bijdragen aan onze nationale luchtvaarttrots, vult Erik aan. “Het gevoel dat ze werken voor KLM, zit diep. Dus kom je aan hun werk, dan kom je aan henzelf!”

Sjaak Laarman: “In de eerste plaats willen we ervoor zorgen dat iedereen hier veilig kan werken.”

Opleidingseisen

Om op de KCS-afdeling te mogen werken, moeten sommige medewerkers opgeleid zijn (en blijven) om de veiligheid te bewaren, vertelt Sander de Man, trainer Security bij Special Cargo College. “Zij maken immers deel uit van de veilige keten van vluchtbenodigdheden. Per 2020 is de Europese security-regelgeving strenger geworden: alle airlines moeten nu voldoen aan bepaalde securitymaatregelen en opleidingseisen. Dat betekent dat alle leveranciers ook gecertificeerd moeten zijn door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en de Koninklijke Marechaussee. En dat geldt dus ook voor KCS.”

Medewerker vluchtbenodigdheden

De training die hiervoor wettelijk verplicht is, leidt op voor het certificaat Medewerker Vluchtbenodigdheden. Deze cursus is bedoeld voor mensen die in aanraking komen met voorwerpen die bedoeld zijn om mee te nemen aan boord van een vliegtuig; voor gebruik, consumptie of aankoop door passagiers of bemanningsleden. Bijvoorbeeld dus bestek- en headsets. Sander of zijn collega Arie komt één keer per jaar naar Voorhout om deze training incompany te geven. “Na de wetswijziging heeft Sander samen met Provalu een beveiligingsplan opgesteld, waarin ook de opleidingseisen zijn opgenomen. En gezamenlijk zorgen wij voor de uitvoering van dit plan”, aldus Erik.

Aangepast programma

Tot wederzijdse tevredenheid, vervolgt hij: “Onze medewerkers zijn heel enthousiast over de trainingen en vooral de manier van lesgeven. Sander weet de lesstof op eenvoudige en beeldende manier over te brengen. Iedereen betrekt hij er actief bij; er heerst een goede dynamiek in de klas.” Ook Sander geniet ervan om bij Provalu te komen: “Het zijn fantastische mensen die hier werken. Natuurlijk pas ik het programma van de cursus aan het niveau van de medewerkers aan. Maar daarom is de training niet minder serieus: de deelnemers zijn heel gedreven het goed te doen. En als ze hun certificaat behaald hebben, zijn ze apetrots!”

Abonnement bij Special Cargo

Erik: “Daarnaast laat KLM één keer per jaar een audit uitvoeren. Daar is Sander ook bij, als beheerder van ons beveiligingsprogramma. Zo hebben wij een soort abonnement bij Special Cargo College: trainingen, audits en advies. En daar maken we vaak gebruik van!”

Dankbaar werk

Zo snijdt het mes aan verschillende kanten, besluit Erik. “KCS is blij met de samenwerking en de continuïteit die wij kunnen bieden, onze medewerkers hebben er veel voldoening van mee te tellen in de werkende maatschappij, en wij vinden het heel dankbaar werk om deze mensen te begeleiden.” Ook Sander draagt namens Special Cargo heel graag zijn steentje bij aan werkgelegenheid en welzijn in de regio. Zeker omdat hij altijd door de kantinedames wordt beloond met “de lekkerste gevulde koek van Nederland”!

Sander de Man van Special Cargo en Erik Don van Provalu
Sander de Man (links): “Het cursusprogramma is aangepast aan het niveau van de medewerkers, maar daarom is de training niet minder serieus.”
Erik Don: “Wij hebben een soort abonnement bij Special Cargo College: trainingen, audits en advies.”

Meer interessante artikelen

NIPV publiceert Verkenning veilige grootschalige opslag lithiumbatterijen

Redactie
12 september, 2024
2,5 minuten leestijd
Gevaarlijke stoffen, Opslag

Voorbereidende e-learning als vast onderdeel van IATA-cursussen 7.1 en 7.3

Redactie
7 juni, 2024
2,5 minuten leestijd
Opleidingen
© Copyright 2024 Special Cargo - gevaarlijke stoffen, security | Algemene voorwaarden Services | Algemene voorwaarden College | Cursusvoorwaarden | Privacy | Privacy (College)