In drie dagen volledig opgeleid tot Controleur X-Ray

Redactie
22 juni, 2023
2,5 minuten leestijd
Opleidingen

Werkzaam met een X-Ray machine om luchtvaart­zendingen te controleren? Dan moet je goed zijn opgeleid. Wat is straling? Wat zijn de gevaren? En op welke manier moet je de beelden interpreteren? Controleur Luchtvracht X-Ray is een specialistische opleiding voor medewerkers die met de X-Ray machine werken.

X-Ray. In Nederland beter bekend als: röntgenstraling. “Van deze techniek wordt gebruik gemaakt in de medische wereld, maar ook in de luchtvracht’’, legt docent Sander de Man uit. “Met de straling kan de inhoud van een pakket worden onderzocht zonder het open te maken.” Dat is natuurlijk fijn, maar het gebruik is niet zonder gevaren. “X-Ray is straling. Blootstelling aan een te hoge dosis kan zelfs de dood tot gevolg hebben. Dat maakt dat medewerkers goed moeten weten hoe de machine werkt en op welke manier zij risico’s kunnen vermijden. Dat zijn hun werkgevers hen ook verplicht vanuit de Arbowet.’’

Zo’n X-Ray is een geweldig instrument, maar je moet wel weten wat je doet. Je bestuurt een Ferrari ook niet zonder rijbewijs…

De opleiding Controleur Luchtvracht X-Ray is er zowel voor de veiligheid van de medewerkers als voor de beveiliging van de luchtvaart. “Dat tweede is een eis vanuit de Koninklijke Nederlandse Marechaussee”, licht de docent toe. “Luchtvrachtcontroleurs hebben enorm verantwoordelijk werk; zij controleren luchtvrachtzendingen op de aanwezigheid van bommen en granaten, drugs, smokkelwaar of anderen verborgen gevaarlijke stoffen. Het is dus niet zo gek dat zij gecertificeerd moeten zijn.’’

Theorie én praktijk

De opleiding Controleur Luchtvracht X-Ray duurt drie dagen; een combinatie van theorie en praktijk. “In de theorie gaan we in op de werking van de machine, de veiligheidsmaatregelen die je in acht moet nemen en we leren hoe je de beelden van de machine moet interpreteren. Je leert kleuren, vormen en dichtheden herkennen. Wanneer geeft de machine goede beelden? En wanneer moet je een onderhoudsman bellen? En, nog belangrijker, wanneer vertrouw je de beelden niet en bel je de Explosieven Opruimingsdienst (EOD)? De Controleur Luchtvracht X-Ray moet in een split second belangrijke beslissingen nemen. Zo’n X-Ray is een geweldig mooi instrument, maar je moet wel weten wat je doet. Je bestuurt een Ferrari tenslotte ook niet zonder rijbewijs…”

Vlieguren maken

Na de theorie is het tijd voor de praktijk; vlieguren maken. “Het goed kunnen bedienen van de machine en het interpreteren van de beelden, is een kwestie van het opdoen van ervaring. Datzelfde geldt voor het openen van verdachte pakketten. Als je op de beelden niet nauwkeurig genoeg kunt zien wat er in de pakketten zit, zul je deze door een explosieven speurhond moeten laten controleren of zelf een handmatig onderzoek moeten uitvoeren. Ook hier gaan we in de training mee aan de slag. Tevens krijgen alle deelnemers een test op kleurenblindheid en op ruimtelijk inzicht. Je moet een wapen of bom van alle kanten kunnen herkennen.”

Uniek: praktijk begeleiding

De opleiding wordt afgesloten met een toets. Vanaf dat moment zijn de deelnemers officieel bekwaam om zelfstandig te werken met de X-Ray. “In de praktijk zien we vaak dat deelnemers het enorm spannend vinden direct de volledige verantwoordelijkheid te dragen”, vervolgt Sander. “Speciaal voor hen bieden we de mogelijkheid tot praktijkbegeleiding. Dit is altijd maatwerk en gaat in overleg met onze klant. Wij helpen de medewerkers op weg in eigen bedrijf en zitten ernaast om mee te kijken en indien nodig van feedback te voorzien. Zo kunnen zij een fijne start maken.’’

Herhalingstraining online (6×6)

Omdat de Controleur Luchtvracht X-Ray zó verantwoordelijk werk doet, is het essentieel dat hij zijn vaardigheden op peil houdt. “Hiervoor moet hij elke zes maanden minimaal 6 uur praktijktoetsen doen”, legt Sander uit. “Hiervoor heeft Special Cargo College een online module ontworpen waarin medewerkers de herhalingssessies eenvoudig kunnen volgen. Het systeem houdt ook bij of je geslaagd bent. Op deze manier kan de cursist gemakkelijk zijn of haar certificering actueel houden.’’

Meer interessante artikelen

NIPV publiceert Verkenning veilige grootschalige opslag lithiumbatterijen

Redactie
12 september, 2024
2,5 minuten leestijd
Gevaarlijke stoffen, Opslag

Voorbereidende e-learning als vast onderdeel van IATA-cursussen 7.1 en 7.3

Redactie
7 juni, 2024
2,5 minuten leestijd
Opleidingen
© Copyright 2024 Special Cargo - gevaarlijke stoffen, security | Algemene voorwaarden Services | Algemene voorwaarden College | Cursusvoorwaarden | Privacy | Privacy (College)