De regels voor de opslag van apparaten met lithium-ion batterijen worden veel strenger. Een warehouse met bijvoorbeeld elektrische fietsen, mobiele telefoons of andere apparaten met batterijen, moet het komende jaar fors investeren in brandbeveiliging vanwege de nieuwe richtlijn PGS 37-2. ‘Van een situatie zonder al te veel regels gaan we nu naar het moment dat het bijna overgereguleerd wordt’, vertelt docent Teun Graven hierover in Nieuwsblad Transport.
De laatste jaren zijn er diverse incidenten geweest met branden in loodsen veroorzaakt door accu’s in elektrische fietsen of voertuigen. Denk maar aan de brand in Maastricht bij een koerier, branden bij fietswinkels, de branden bij Picnic en die van de Stella-opslag in Nunspeet. Probleem is dat het vaak om een snel uitslaande brand gaat waarbij giftige stoffen vrijkomen.
‘Daarom ontstond bij zowel overheid als bedrijfsleven de behoefte om spelregels te maken’, vertelt Teun Graven, Veiligheidsadviseur Gevaarlijke Stoffen en docent bij Special Cargo College. ‘Van een situatie zonder al te veel regels gaan we nu naar het moment dat het bijna overgereguleerd wordt.’
Lees verder bij Nieuwsblad Transport (voor abonnees).