Het was een klein maar belangrijk steentje dat wij hebben bijgedragen: het luchttransport van lithiumbatterijen voor de World Solar Challenge 2023 in Australië. Vanwege alle strenge regelgeving geen sinecure! Drie partijen waren hierbij betrokken: opdrachtgever Brunel Solar Team, luchtvrachtagent Niche Aircargo en Special Cargo. Die laatste twee hadden de kennis en kunde in huis om deze uitdagende opdracht aan te nemen. En met succes: begin september kwam de zending veilig aan op de luchthaven van Melbourne.
22 oktober was het zover: zo’n 40 raceauto’s uit verschillende landen vertrokken vanuit Darwin (Noord-Australië), om een traject van ruim 3000 kilometer af te leggen naar Adeleide (Zuid-Australië). Het bijzondere aan deze World Solar Challenge: alle auto’s rijden op zonne-energie. Ook het Brunel Solar Team van de TU Delft deed mee, met een raceauto genaamd Nuna 12.
Strenge regelgeving
Het team had voor zijn zelf ontworpen raceauto ook speciale batterijen ontwikkeld: 10 lithium-ionbatterijen tussen 1,4 en 7,5 kilo per stuk. Maar zie die maar eens veilig en volgens de strenge IATA-transportregels in Australië te krijgen! Die regelgeving is er niet voor niks: bij onjuiste behandeling kunnen lithiumbatterijen explosie- en brandgevaar opleveren. Dat vraagt om een deskundige partij, die alles weet van verzendklaar maken van deze krachtige accu’s. “Voor sommige dienstverleners een no-go, maar voor Special Cargo een mooie uitdaging. Als het gaat om bijzondere transporten van gevaarlijke goederen, weten bedrijven ons altijd goed te vinden”, zegt dangerous goods expert Thomas van Donselaar van Special Cargo Services.
Specialist lithiumbatterijen
Hoe is dit project tot stand gekomen? In maart van dit jaar kwam Thijs Paalberg van Brunel op een business event in contact met luchtvrachtexpediteur Niche AirCargo (a ZooLogistics Company), vertelt directeur Marc Verhaart. “Toen ik hoorde dat er lithiumbatterijen vervoerd moesten worden, dacht ik meteen aan Special Cargo, dé specialist in verzendklaar maken van gevaarlijke stoffen. Ik belde mijn relatie Erik den Dikken, en die heeft meteen een van zijn lithiumbatterijenspecialisten op deze klus gezet.” Die specialist was Thomas: “Wij moesten gaan onderzoeken of het voor ons mogelijk was de zending te verpakken, etiketteren en documenteren volgens de IATA DGR-regelgeving voor luchtvervoer van gevaarlijke stoffen. Daartoe hadden we veel informatie en alle specificaties van de batterijen nodig.”
Specificaties
Marc: “Brunel was al blij dat Special Cargo en wij het wilden onderzoeken. Het team had al diverse luchtvrachtagenten gevraagd, maar geen van hen durfde het aan. En bij succes zou Brunel veel tijd winnen ten opzichte van het alternatief: een transport als zeevracht naar Australië. Die zou wekenlang onderweg zijn.” Vervolgens werd de nodige informatie tussen de drie partijen uitgewisseld. En na bestudering van de specificaties was de conclusie van Special Cargo Services: wij kunnen dit! “En als Special Cargo de zending verzendklaar kan maken, kunnen wij zonder problemen het luchttransport en de douaneafhandeling organiseren”, aldus Marc.
Het Brunel-team had al diverse luchtvrachtagenten gevraagd, maar geen van hen durfde het aan.
Plan van aanpak
Zo gezegd zo gedaan. De drie partijen maakten gezamenlijk een plan van aanpak. Zodoende heeft Special Cargo begin september de batterijen opgehaald in Delft en vervoerd naar Special Cargo Services in Oude Meer. Daar zijn ze verpakt in speciaal verpakkingsmateriaal voor lithiumbatterijen, en voorzien van alle benodigde etiketten en vervoersdocumenten. Uiteindelijk stond de hele zending op 6 september klaar op de luchthaven Schiphol – luchtvrachtwaardig verpakt en gedocumenteerd. Niche AirCargo organiseerde de vlucht op een full freighter van Qatar Airways. Dit was noodzakelijk omdat de zending ‘Cargo Aircraft Only’ was en dus niet in een passagiersvliegtuig mocht. Op 9 september landde de zending veiling op Tullamarine Airport, Melbourne.
Trots
En hoe verging het de Nuna 12? Na een spannende race van een kleine week is zij uiteindelijk als derde over de eindstreep gekomen. Een super-prestatie! En Special Cargo en Niche Aircargo kunnen met trots terugkijken op hun aandeel: “In goede samenwerking met Brunel hebben we dit bijzondere project gezamenlijk tot een succes gemaakt. We kijken er echt met trots op terug”, besluiten Thomas en Marc.
Wil je weten wat wij kunnen doen voor veilige opslag en transport van jouw lithiumbatterijen? Neem even contact op!