Veiliger, efficiënter en werkgerichter: Hans van der Maat bespreekt nieuwe IATA CBTA trainingsmethodiek

Redactie
15 augustus, 2023
2,5 minuten leestijd

1 juli is de grote dag: alle opleidingen in Nederland voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht zullen worden uitgevoerd volgens een nieuwe methodologie: de CBTA van IATA. Als eerste IATA geaccrediteerde opleider in Nederland werkt Special Cargo er hard aan om deze training te integreren in haar beschikbare cursussen. Namens Special Cargo is medeoprichter Hans van der Maat betrokken geweest bij de ontwikkeling van de methodologie. “De CBTA-opleidingen zijn efficiënter en daar profiteren zowel werknemers als werkgevers van.”

“De hele luchtvaartwereld is aan het overstappen van een traditionele trainingsaanpak naar een nieuwe methode om werknemers te trainen”, zegt Hans van der Maat, die in 2003 SCS Training and Consultancy (merknaam: Special Cargo College) oprichtte. Niet alleen voor het vervoer van gevaarlijke goederen: ook piloten, cabinepersoneel en logistieke medewerkers zullen op een nieuwe manier worden opgeleid, of doen dat al. Die nieuwe manier heet Competentiegerichte Training & Beoordeling (CBTA).

Wat is CBTA?

Wat is competentiegerichte training en beoordeling nu precies? In principe richten de opleidingen zich op competenties die bij specifieke banen horen. Hans legt uit: “Dit betekent dat je wordt getraind voor de taken en verantwoordelijkheden die passen bij je functie. En dus minder getraind op onderwerpen die je in de praktijk nooit zult gebruiken.” Om de CBTA-benadering aan haar klanten uit te leggen, organiseert Special Cargo in juni een aantal kennissessies (zie het kader onder dit artikel).

ICAO en IATA

De drijvende kracht achter deze grootschalige verandering is de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie van de Verenigde Naties. Een van de werkgroepen is het ICAO Dangerous Goods Panel, dat verantwoordelijk is voor de Technical Instructions: de internationale regels voor het vervoer van gevaarlijke goederen door de lucht. Luchtvaartorganisatie IATA voldoet hieraan in haar IATA Dangerous Goods Regulations (IATA DGR). Dit zijn de praktische richtlijnen die door de luchtvaartindustrie worden gebruikt. IATA is ook betrokken bij de opleiding en certificering van personeel dat betrokken is bij het vervoer van gevaarlijke goederen door de lucht.

Kennispartner

In 2019 bereikte het ICAO Dangerous Goods Panel – na jaren van overleg – overeenstemming over de invoering van CBTA met ingang van januari 2023. De IATA DGR werden ook herzien om de wijzigingen weer te geven. Hans was vanaf het begin betrokken bij deze veranderingen, als adviseur van het Nederlandse panellid in het ICAO Dangerous Goods Panel. In deze hoedanigheid woonde hij ICAO-vergaderingen bij. “SCS Training & Consultancy is dus al jaren kennispartner van de overheid. En dat blijven we,” zegt Hans, die inmiddels met pensioen is maar op de achtergrond actief blijft.

Rol van de werkgever

De gedachtengang bij IATA CBTA impliceert de verantwoordelijkheid van de werkgever om personeel op te leiden in overeenstemming met de voorschriften. Dit kan via een erkend opleidingsinstituut. De werkgever is verplicht om tussentijdse beoordelingen te geven om te controleren of het personeel hun werk kan doen. Hans vervolgt: “Als werkgever moet je ervoor zorgen dat de kennis en vaardigheden van je personeel up-to-date zijn en blijven. En de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van de Nederlandse overheid is er – door het uitvoeren van inspecties – verantwoordelijk voor dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.”

Als werkgever moet je ervoor zorgen dat de kennis en vaardigheden van je personeel up-to-date blijven.
Als werkgever moet je ervoor zorgen dat de kennis en vaardigheden van je personeel up-to-date blijven.

Begeleiding

De CBTA-benadering is als regelgeving opgenomen in de editie 2023-2024 van de ICAO Technical Instructions en in de 64e editie van de IATA DGR, die jaarlijks wordt bijgewerkt en op 1 januari 2023 van kracht is geworden. Hans: “De CBTA-voorschriften zijn geen integraal onderdeel van de DGR, daarom is er een apart boekje voor gemaakt: Dangerous Goods Training Guidance. Dat is alleen maar goed voor de gebruikers – in tegenstelling tot IATA DGR is het gratis te downloaden.”

Introductie in Nederland

Op basis van deze belangrijke wetswijziging moest ook de Nederlandse regelgeving worden aangepast, waaronder de Regeling erkenning opleidingsinstituten en beoordelingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht. Hans vervolgt: “En deze regelgeving bevat een overgangsperiode van zes maanden. Dit betekent dat de CBTA-opleiding op 1 juli officieel van kracht wordt in Nederland.”

Beoordeling

Elke CBTA training bevat altijd een beoordeling in de vorm van een examen of praktijktest. In Nederland wordt dit niet uitgevoerd door een onafhankelijke partij, zoals het CBR, maar verzorgd door de opleider, net als de cursussen zelf. De trainer moet vanzelfsprekend voldoen aan de eisen in de hierboven genoemde regelgeving. De trainingen en beoordelingen moeten daarom worden goedgekeurd door de ILT. “Omdat het anders natuurlijk heel makkelijk zou worden om al je cursisten te laten slagen.”

IATA-accreditatie

“Maar wat dat betreft ben je bij Special Cargo aan het juiste adres”, vervolgt hij. “Als eerste trainingsaanbieder in Nederland zijn we CBTA-geaccrediteerd door IATA . vorig jaar. Dit betekent dat onze trainingen en beoordelingen gegarandeerd voldoen aan de eisen van IATA. Om dit te bereiken zijn we twee dagen geaudit door IATA: de hele organisatie en onze werkprocessen zijn onder de loep genomen. Het resultaat was positief. We kunnen met trots zeggen dat we aan de strengste normen voldoen.” Daarnaast kunnen cursisten die slagen voor een IATA CBTA-cursus bij Special Cargo een IATA-certificaat ontvangen. Dit certificaat wordt wereldwijd gewaardeerd en is geregistreerd bij IATA in Montreal. Niet door IATA geaccrediteerde trainers kunnen geen IATA-certificaten afgeven.

Geen onnodige ballast

Hans ontwikkelt alle IATA CBTA-cursussen voor Special Cargo. Sommige kunnen nu al worden gevolgd, maar vanaf 1 juni kunnen bedrijven zich voor alle cursussen inschrijven. Hans is blij dat de nieuwe methodologie eindelijk officieel wordt: “Het is veel beter om medewerkers te trainen voor de functies en taken die ze uitvoeren. Dat voorkomt onnodige ‘ballast’.” Hij geeft een voorbeeld. “Vroeger, als je IATA gecertificeerd wilde worden voor gevaarlijke goederen, kreeg je ook een hele dag training over het classificeren van gevaarlijke goederen. Ook al had je daar in de praktijk waarschijnlijk niets aan. Met de IATA CBTA-methodologie is dat niet meer nodig.”

Hans van der Maat: “Het is veel beter om medewerkers op te leiden voor de functies en taken die ze uitvoeren. Dat voorkomt onnodige ‘ballast’.”

Accreditatie

Ten behoeve van het IATA CBTA systeem werkt de Nederlandse overheid met een accreditatiesysteem, met één accreditatie per rol in het logistieke proces (A t/m E):

A: voor afzenders
B: voor expediteurs/luchtvrachtagenten
C: voor grondafhandelaars
D: voor logistieke dienstverleners
E: voor organisaties die gespecialiseerd zijn in het vervoer van gevaarlijke goederen door de lucht

De accreditatie bepaalt het type opleiding dat je moet volgen in de nieuwe IATA-opleidingsmethodologie. Dit betekent dat de bekende IATA DGR-categorieën 1 tot en met 12 worden omgezet naar functiegerichte cursussen IATA 7.1 tot en met 7.10. Als je bijvoorbeeld verschillende gevarenklassen vervoert, maar niet hoeft te classificeren, deed je de basiscursus Luchtvervoer Gevaarlijke Goederen (categorieën 1, 3 en 6). In de nieuwe indeling volg je IATA-cursus 7.1B: Dangerous Goods Preparing for Transportation by Air.

Minder tijd

Hans vervolgt: “En het mooie is dat de totale trainingstijd veel korter is. Logisch, want je hoeft alleen te leren wat je nodig hebt voor je werk. Daarom duren veel cursussen nu nog maar drie klassikale dagen in plaats van vier dagen. En in het hierboven genoemde geval (7.1B) duurt de training maar twee dagen. En het wordt nog beter: Special Cargo heeft van het algemene gedeelte (basiskennis van het vervoer van gevaarlijke goederen door de lucht (7.0)) een e-learning cursus gemaakt. Deze volg je voorafgaand aan de klassikale training, op een moment dat het jou uitkomt.”

Veiligheid

Over het algemeen ziet Hans alleen maar voordelen in de nieuwe trainingsmethode: “Het is veel efficiënter, waar niet alleen de werknemer maar ook de werkgever van profiteert: hij is zijn werknemers minder lang ‘kwijt’. Maar nog belangrijker: het komt ook de veiligheid ten goede. Werknemers zijn immers beter toegerust om hun werk uit te voeren. Daar doen we het uiteindelijk allemaal voor.”

Kennissessies

De overgang van het bestaande beleid naar de IATA CBTA-structuur kan vragen oproepen. Om dit aan te pakken organiseert Special Cargo College in de maand juni kennissessies over de invoering van de IATA CBTA-methodologie. Wil je erbij zijn? Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt dan een uitnodiging. U kunt zich hier inschrijven >>

Meer interessante artikelen

De externe veiligheidsadviseur kan het verschil maken

Redactie
18 april, 2024
2,5 minuten leestijd
ADR, Gevaarlijke stoffen

Spaanse documentatie bij luchtvracht naar Argentinië niet (meer) verplicht

Redactie
16 april, 2024
2,5 minuten leestijd
IATA, Nieuws

'De veiligheid rond gevaarlijke stoffen geborgd met onze DG Professional'

Redactie
11 april, 2024
2,5 minuten leestijd
Gevaarlijke stoffen, Niet gecategoriseerd
© Copyright 2024 Special Cargo - gevaarlijke stoffen, security | Algemene voorwaarden Services | Algemene voorwaarden College | Cursusvoorwaarden | Privacy