Heeft jouw bedrijf lithiumbatterijen in opslag? De definitieve richtlijn is in aantocht!

Redactie
1 november, 2023
2,5 minuten leestijd
Nieuws Opslag

Het kan nu ieder moment gebeuren: de publicatie van de definitieve versie van de PGS 37-2, de richtlijn voor opslag van lithiumbatterijen. Je denkt wellicht: moet mijn bedrijf hier dan meteen aan voldoen? Het antwoord luidt ‘nee’, de nieuwe richtlijn is dan niet meteen van kracht. Maar op enig moment zal de PGS 37-2 opgenomen worden in de Omgevingswet. Het is fijn als je er dan klaar voor bent. Special Cargo ondersteunt je daarbij, met informatie, advies, opleidingen en in de logistieke operatie. 

De PGS 37-2 is een van de richtlijnen van de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen (PGS). Het is helaas nog niet duidelijk wanneer deze richtlijn “voor de veilige opslag van lithium-houdende energiedragers”, oftewel lithiumbatterijen, officieel van kracht wordt. Daarom hebben wij navraag gedaan bij de PGS-beheerorganisatie. Zij heeft ons laten weten dat ze de definitieve versie van de richtlijn begin november verwacht te publiceren. Dat wil echter niet zeggen dat deze dan meteen van kracht wordt. Wat betekent deze ontwikkeling voor jou als bedrijf dat lithiumbatterijen in opslag heeft?

Omgevingswet

In maart 2022 is de conceptversie van de PGS 37-2 van de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen openbaar gemaakt, waarop betrokken partijen inhoudelijk konden reageren. Dat is veelvuldig gedaan. De PGS-organisatie zegt nu begin november – dat kan dus ieder moment zijn – de definitieve versie te gaan publiceren. De richtlijn heeft dan echter nog geen wettelijke status, omdat deze nog niet is opgenomen in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en dus nog niet gekoppeld is aan de Omgevingswet. De PGS 37-2 zal dus zeker niet gelijk met de Omgevingswet – die per 1 januari 2024 in werking treedt – van kracht worden. Wanneer wel, daar laat de PGS-organisatie zich nog niet over uit.

Delen nu al verplicht

Maar let op: het bevoegd gezag kan nu al wel (delen van) de PGS 37-2 opleggen aan bedrijven. Bijvoorbeeld in de vorm van maatwerkvoorschriften, bij het indienen van een activiteitenmelding of een nieuwe vergunningaanvraag. Daarom is het des te belangrijker de activiteitenmelding of vergunning voor de huidige opslagvoorzieningen op orde te hebben. Voor bestaande situaties gaan namelijk overgangstermijnen gelden, voor nieuwe situaties niet. Een bestaande situatie is een opslagvoorziening die nu al beschikt over een activiteitenmelding of vergunning voor de activiteit ‘opslag van lithium-energiedragers’.

Het bevoegd gezag kan nu al wel (delen van) de PGS 37-2 opleggen aan bedrijven

Nieuwe Stijl

De definitieve richtlijn zal in de zogenoemde ‘Nieuwe Stijl’ zijn. Deze Nieuwe Stijl omvat een risicobenadering met duidelijk(er)e scenario’s, maatregelen en doelen. Dit moet het voor de bedrijven duidelijker maken waar ze precies aan moeten voldoen. Ook kan voor elke PGS Nieuwe Stijl het gelijkwaardigheidsbeginsel worden toegepast. Dat betekent dat bedrijven alternatieve maatregelen mogen toepassen als die maar gelijkwaardig zijn aan de maatregelen die in de PGS staan.

Wat gaat Special Cargo doen?

Zodra de definitieve PGS 37-2 openbaar is, gaat Special Cargo direct aan de slag om de nieuwe richtlijn in haar producten en diensten te verwerken. Dat wil zeggen: in de logistieke operatie bij Schiphol en Rotterdam, en natuurlijk ook in onze trainingen. Daarmee hopen we zo snel mogelijk onze cursussen en lesmateriaal conform PGS 37-2 te hebben. Vanzelfsprekend houden we jou als klant zo goed mogelijk op de hoogte van de ontwikkelingen en wijzigingen in de richtlijn. Hoe, dat laten we de komende periode weten via onze website en sociale media. Als je volledig op de hoogte wilt blijven, abonneer je dan op onze nieuwsbrief.

Goede voorbereiding

Wil je je goed voorbereiden op de definitieve komst van de PGS 37-2 Nieuwe Stijl? We hopen je zo snel mogelijk te kunnen ontvangen bij een van onze nieuwe trainingen, op verschillende locaties in het land, of incompany bij jou in het bedrijf. Neem alvast eens kijkje bij ons opleidingsaanbod! En als je vragen hebt, neem even contact met ons op!

Meer interessante artikelen

De externe veiligheidsadviseur kan het verschil maken

Redactie
18 april, 2024
2,5 minuten leestijd
ADR, Gevaarlijke stoffen

Spaanse documentatie bij luchtvracht naar Argentinië niet (meer) verplicht

Redactie
16 april, 2024
2,5 minuten leestijd
IATA, Nieuws

'De veiligheid rond gevaarlijke stoffen geborgd met onze DG Professional'

Redactie
11 april, 2024
2,5 minuten leestijd
Gevaarlijke stoffen, Niet gecategoriseerd
© Copyright 2024 Special Cargo - gevaarlijke stoffen, security | Algemene voorwaarden Services | Algemene voorwaarden College | Cursusvoorwaarden | Privacy