Gevaarlijke stoffen bij Bolloré: Special Cargo is altijd in de buurt!

Redactie
6 september, 2023
7 minuten leestijd
Gevaarlijke stoffen Klanten in beeld

Net als bij Special Cargo Services, liggen de vestigingen van expediteur Bolloré Logistics op twee logistieke hotspots in Nederland: bij Schiphol en in Rotterdam. Dat maakt de samenwerking ook zo makkelijk. Altijd als er bij Bolloré gevaarlijke stoffen in het spel zijn, komt Special Cargo in beeld. Niet alleen in de logistieke operatie, ook op het vlak van opleiding van medewerkers, vertelt Michel Meekel van Bolloré.

Expeditiewereld

“Heel handig dat we zo vlak bij elkaar zitten. We kunnen gewoon bij elkaar langslopen om documenten uit te wisselen of even te overleggen”, zegt Michel Meekel, quality & compliance manager bij Bolloré Logistics. Net als Special Cargo Services zit Bolloré op de Breguetlaan in Oude Meer, aan de grens van het Schiphol-terrein. Ooit begonnen als Frans familiebedrijf voor de papierverwerkende industrie in Afrika, is het nu een groot internationaal opererend bedrijf. Bolloré Logistics is de logistieke tak in de expeditiewereld. “Dat betekent dat wij fungeren als agent namens de opdrachtgever – de verlader – om logistieke diensten te regelen. Voor hen verzorgen wij het voor-, hoofd- en natransport wereldwijd, inclusief afhandeling van de douaneformaliteiten. Daar zoeken wij – op onze beurt – de best passende logistiek dienstverleners bij”, vertelt Michel.

Poortwachter

Als die zendingen gevaarlijk stoffen bevatten, moeten deze gereedgemaakt worden voor (vervolg)transport conform IATA, ADR of andere gevaarlijke stoffen-regelgeving. Hiervoor wordt altijd Special Cargo Services ingeschakeld. “Expediteurs als Bolloré beschikken wel over de D-erkenning voor luchtvervoer van gevaarlijke stoffen, maar wij kunnen de vracht niet zelf fysiek controleren. De gevaarlijke stoffen-specialisten van Special Cargo kunnen dat wel. Daarvoor heb je als bedrijf een erkenning van de overheid nodig. En Special Cargo heeft die.” Deze zogenoemde E-erkenning geeft aan dat je als bedrijf gespecialiseerd bent in het vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht. Daarmee neemt Special Cargo de juridische aansprakelijkheid van shippers over, legt Michel uit. “In feite werkt Special Cargo voor Bolloré als een soort poortwachter: de medewerkers zorgen dat de zending conform de IATA- en andere regelgeving is en dat de air waybill correspondeert met de lading. Volledig compliant dus. Dit is belangrijk, want anders kan de zending tegengehouden worden op het vliegveld.”

 “Special Cargo is een soort poortwachter: de zending komt volledig compliant bij de luchthaven aan”

Radioactieve bronnen

Een van de gevarenklassen die Special Cargo voor Bolloré controleert, is klasse 7: de radioactieve stoffen. Het gaat dan veelal om isotopen en contrastvloeistoffen, bedoeld voor medische toepassingen. “Dat ligt maatschappelijk wel gevoelig en vraagt soms wat uitleg. Zeker omdat radioactieve stoffen ook worden gebruikt voor metingen in de olie- en gasindustrie.” Zo’n radioactieve bron wordt voor het transport verpakt in lood of een ander beschermingsmiddel, om zo min mogelijk straling te laten ontsnappen. Het hele pakket weegt dan bijvoorbeeld 25 kg, terwijl de bron zelf maar 2 gram weegt.

Dosismeter

Hoe gaat dit logistieke proces in zijn werk? De radioactieve bronnen worden onder ardere gemaakt in de kernreactor in Petten en worden door een vaste transporteur van de klant naar Special Cargo vervoerd. Daar aangekomen wordt de lading gelost en in de loods geplaatst.  Een dangerous goods expert van Special Cargo voert de benodigde controles uit: is de verpakking correct en onbeschadigd, klopt de etikettering, zijn de vervoersdocumenten correct? Hij corrigeert eventuele zaken die niet compliant zijn. Natuurlijk staat veiligheid voorop: de medewerker draagt een dosismeter, een apparaatje dat aangeeft aan hoeveel straling hij blootgesteld wordt en of dat binnen de officiële waarden blijft. Is dat niet het geval, dan neemt een collega het werk van hem over.

Wachttijd

Ondertussen wacht de chauffeur tot Special Cargo alle werkzaamheden heeft uitgevoerd. Dan laadt hij de zending weer en rijdt hij direct weer verder. Michel: “Op deze manier is de wachttijd voor de chauffeur zo kort mogelijk. Dat is belangrijk, want de radioactiviteit van de bron neemt af, en dat verlies moet zoveel mogelijk beperkt worden. Er zit immers een patiënt aan het einde van de supply-chain te wachten op deze goederen. Daarom hanteren wij altijd een zeer strakke planning voor het vervoer van radioactieve stoffen. De rol van Special Cargo is in dit logistieke proces verweven. Dat gaat eigenlijk altijd goed. En mocht er ooit eens iets fout dreigen te gaan, dan passen ze snel een mouw aan!”

”We houden de wachttijd voor de chauffeur zo kort mogelijk, omdat de radioactiviteit van de bron afneemt”

Containers controleren

Ook in de Europoort is Special Cargo actief voor Bolloré Logistics, vervolgt Michel. “Dan gaat het om het controleren van zeevracht. Soms gaan de mensen van Special Cargo ook containers op locatie controleren, om te kijken of ze goed gelabeld zijn.” Zo regelt Bolloré transporten van fabriek tot klant, of dat nou over zee, door de lucht, over de weg, of via de binnenvaart is. “Door Europa vervoeren we zoveel mogelijk per schip. Op de binnenwateren is nog ruimte genoeg en het is beter voor het milieu. Bijvoorbeeld hop en mout voor een bekende bierfabrikant. Dat komt overal en nergens vandaan, en wordt ook binnen Europa wijd vertakt gedistribueerd. Natuurlijk kunnen we niet alle plekken per schip bereiken. Dan gaat het laatste stuk – de zogenoemde last mile – over de weg.”

Het vaste trainingsinstituut

De medewerkers van Bolloré moeten natuurlijk adequaat opgeleid zijn voor het werk dat ze doen. Met name bij gevaarlijke stoffen zijn er allerlei verplichte certificaten die met enige regelmaat herhaald moeten worden. “Daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde als voor de logistieke operatie: als het gevaarlijke stoffen betreft, is Special Cargo ons vaste trainingsinstituut. Dan gaat het bijvoorbeeld om de IATA-cursussen, maar ook om trainingen voor het omgaan met radioactieve stoffen. De trainingslocatie op de Koolhovenlaan is dichtbij, en soms vragen we een incompany training hier op kantoor aan. Onze HR-afdeling regelt dat allemaal. Met hulp van het online opleidingsportaal van Special Cargo, die een seintje geeft als iemands certificaat binnenkort gaat verlopen. Heel handig.”

Cursusmateriaal van Special Cargo
Cursusmateriaal van Special Cargo voor omgang met radioactieve stoffen

IATA CBTA

Sinds 1 juli is er vanuit IATA een nieuwe verplichte trainingsmethodiek geïntroduceerd: het competentiegericht trainen. In het Engels: Competency Based Training and Assessment (CBTA). Michel vertelt dat Bolloré daar heel blij mee is: “Dit wilden we al jaren. Voorheen werden medewerkers ook opgeleid voor werkzaamheden die ze nooit zouden doen, en daar hebben ze niks aan. Bovendien kost het onnodig veel tijd. Nu volgen ze een training die meer gericht is op de functie die ze uitvoeren. Een medewerker die bijvoorbeeld luchtvracht gereedmaakt maar deze niet hoeft te classificeren, doet nu de IATA-cursus 7.1B. Zónder classificeren.”

De lat ligt hoog

“Ik durf wel te zeggen dat wij in ons trainingsplan de lat hoger leggen dan wat wettelijk vereist is”, vervolgt Michel. “Neem bijvoorbeeld de training Vakbekwaamheid Behandeling Gevaarlijke Stoffen. Officieel moeten minimaal drie personen binnen ons bedrijf deze training hebben gevolgd, maar inmiddels hebben wij hier op kantoor acht ‘vakbekwame’ medewerkers rondlopen. Iedereen die maar iets met gevaarlijke stoffen te maken heeft, doet deze bewustwordingstraining.”

Veranderde etikettering

Naast de distributie van radioactieve stoffen is Bolloré Logistics ook expediteur van allerlei andere producten, zoals geur- en smaakstoffen, medische producten, medicijnen, en industriële apparatuur. Al deze zendingen maakt Special Cargo volledig gereed voor (lucht)transport. En dat gaat verder dan het controlewerk bij de radioactieve stoffen: vervoersdocumenten opmaken en printen, verpakken, en etiketten aanbrengen. Geen eenvoudige klus, zegt Michel: “Waar je altijd rekening mee moet houden, is dat de classificering en etikettering aan het begin van het transport anders kan zijn dan aan het eind. Er komt bijvoorbeeld een zending over de weg aan, die vervolgens klaargemaakt moet worden voor luchtvervoer. Dan moet er onder andere een air waybill op de verpakking geplakt worden. Maar daar zitten dan soms al zoveel etiketten op, dat er bijna geen plaats meer is. En er mogen geen etiketten over elkaar heen geplakt worden. Hoe los je dat op? Dan is het goed dat de specialisten van Special Cargo Services er zijn!

Michel Meekel van Bolloré Logistics
Michel Meekel van Bolloré Logistics: “Expeditie van gevaarlijke stoffen vraagt om echte specialisten, de mensen van Special Cargo zijn dat.”

Meer interessante artikelen

De externe veiligheidsadviseur kan het verschil maken

Redactie
18 april, 2024
7 minuten leestijd
ADR, Gevaarlijke stoffen

Spaanse documentatie bij luchtvracht naar Argentinië niet (meer) verplicht

Redactie
16 april, 2024
7 minuten leestijd
IATA, Nieuws

'De veiligheid rond gevaarlijke stoffen geborgd met onze DG Professional'

Redactie
11 april, 2024
7 minuten leestijd
Gevaarlijke stoffen, Niet gecategoriseerd

Tevreden klanten bij Special Cargo

© Copyright 2024 Special Cargo - gevaarlijke stoffen, security | Algemene voorwaarden Services | Algemene voorwaarden College | Cursusvoorwaarden | Privacy