SCS Training & Consultancy viert 20-jarig jubileum

Redactie
12 februari, 2024
2,5 minuten leestijd
Nieuws Opleidingen

Vandaag, 12 februari 2024, viert SCS Training & Consultancy met trots haar 20ste verjaardag. De opleidingstak van Special Cargo werd in februari 2004 opgericht door Hans van der Maat, en is inmiddels uitgegroeid tot een belangrijke speler in logistieke opleidingen. Met inmiddels Patrick Schoenmaker aan het roer en Hans nog steeds betrokken, blijven wij innoveren en groeien. Wat is er allemaal gebeurd in die 20 jaar van opleiden in gevaarlijke stoffen, logistiek en security van luchtvracht?

“Na de eeuwwisseling werd het mij steeds duidelijker dat onze klanten behoefte hadden aan training en opleiding op hun vakgebied. En die kennis had ik in huis, als oud-medewerker van het Korps Controleurs Gevaarlijke Stoffen”, zegt Hans van der Maat, oprichter van Special Cargo Services Training & Consultancy (T & C) in 2004. Het bedrijf Special Cargo Services bestond toen al zes jaar, opgericht samen met compagnon Huib den Dikken.

Compliance en veiligheid

Gezamenlijk bedienden zij bedrijven in de olie- en gasindustrie en expediteurs op Schiphol. Het ging om de logistiek van zendingen met gevaarlijke stoffen, vanuit een pand in Oude Meer, gelegen tussen Schiphol-Rijk en Schiphol-Oost. “En dat specialisme vraagt om deskundigheid en accuratesse. En vooral om compliance: je moet werken volgens de strenge internationale regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Want veiligheid heeft in onze branche natuurlijk topprioriteit. En bovendien: de inspectiediensten kloppen ook regelmatig op je deur”, legt Hans uit.

Wereldwijde trainingen

Dus werd onder de paraplu van het Special Cargo-concern een opleidingstak opgericht, op 11 februari 2004. Wat begon met een klein klasje op de Breguetlaan in Oude Meer, groeide al snel uit tot het organiseren van wereldwijde trainingen en bijeenkomsten, vertelt Hans: “Ik reisde van het Midden-Oosten naar Afrika en van het Verre Oosten naar Oost-Europa, overal waar olie- en gaswinning en offshore-industrie plaatsvond. Het waren voornamelijk trainingen voor het lucht- en zeevervoer van allerlei gevaarlijke stoffen die in deze industrie voorkomen.”

Behoeften van klanten

Al snel kon Hans het niet meer alleen doen en kwamen er langzamerhand trainers bij. Ook het aanbod aan cursussen en opleidingen werd steeds groter, al naargelang de behoefte bij de klantenkring, vertelt Patrick Schoenmaker, business unit manager bij SCS T & C Schiphol. “En inmiddels bieden wij alle mogelijke cursussen aan op gebied van gevaarlijke stoffen, maar ook in de beveiliging van de burgerluchtvaart en security. We hebben nu twaalf vaste trainers in huis, en een groot aantal flexibele krachten. Ieder met zijn of haar eigen specialisme. We verzorgen nu bijvoorbeeld ook ADR-chauffeurs-opleidingen, voor vrachtwagenchauffeurs die (ook) gevaarlijke stoffen vervoeren. Want ook daarvoor moet je behoorlijk wat kennis hebben.” Met drie eigen vestigingen verspreid over het land streeft T & C ernaar heel Nederland te kunnen bedienen. “Maar we komen ook bij de klanten in huis, of huren een pand bij hen in de buurt. En natuurlijk blijven we de wereld rond reizen voor onze internationale trainingen”, aldus Patrick.

Hans van der Maat en Patrick Schoenmaker over 20 jaar T & C
Hans van der Maat en Patrick Schoenmaker: “In 20 jaar tijd heeft Training & Consultancy zich ontwikkeld tot een professionele organisatie met naam in de logistieke wereld. Met de organisatie zoals die er nu staat, zijn we klaar voor verdere uitbreiding over de grens.”

Competentie-gericht werken

Qua onderwijs is er eigenlijk niet zoveel veranderd, vervolgt hij. “IATA heeft vorig jaar het zogenoemde ‘Competency Based Training’ ingevoerd, maar eigenlijk werkten wij al op die manier. Afhankelijk van de groep cursisten die je voor je hebt, richt je je training zoveel mogelijk op hun vakgebied en de vaardigheden die ze moeten hebben. Dus competentie-gericht werken zat al vroeg in onze onderwijsvisie.”

Vervoer per helikopter

Wat wel een belangrijke rol heeft gespeeld in de afgelopen twintig jaar, is internet, vult Hans aan. “Nu zijn e-learnings de gewoonste zaak van de wereld, maar ik kan me mijn eerste digitale training nog heel goed herinneren. Shell vroeg ons of wij met spoed een training ‘op afstand’ konden verzorgen, voor een aantal medewerkers op een boorplatform bij Engeland. Volgens de Civil Aviation Authority hadden zij geen enkele opleiding gevolgd die volgens de ICAO- en IATA- voorschriften verplicht is voor personeel dat helikopters afhandelt op een platform. Toen heb ik de e-learning ‘Dangerous Goods – Offshore Helicopter Operations’  ontwikkeld. Inmiddels wordt deze al vele jaren wereldwijd afgenomen, in het Engels en het Portugees.”

Digitale innovaties

Later ontwikkelde T&C – ook wel Special Cargo College genaamd – een eigen opleidingsportaal: Special Cargo Online. In dit portaal kunnen managers hun medewerkers inschrijven voor een bepaalde training. Ook biedt het alle benodigde informatie op opleidingsgebied bij Special Cargo: welke medewerker heeft welke training voltooid, wanneer is het weer tijd voor de (verplichte) herhalingscursus?, legt Patrick uit. “Als gebruiker krijg je in één oogopslag een mooi overzicht te zien. Zo gaan wij ook op gebied van digitale innovaties met de tijd mee.”

Opleidingseisen

Iets anders wat in de loop van de jaren veranderde, was de wet- en regelgeving, vervolgt Patrick. “En dan met name de strenger wordende opleidingseisen. In 1984 werd het verplicht om medewerkers die met luchtvracht met gevaarlijke werken, ook daarvoor op te leiden. Dat dat nut had, werd al snel duidelijk: het aantal zendingen dat op Schiphol afgekeurd werd, ging drastisch naar beneden.” In 2003 werden ook bedrijven in security rond luchtvracht verplicht hun medewerkers hierin op te leiden. En ook binnen de opslag van gevaarlijke stoffen zijn er in de loop van de jaren steeds meer richtlijnen opgesteld. Bijvoorbeeld de PGS 15 en de PGS 37, waarin hoge eisen worden gesteld aan de vakbekwaamheid van medewerkers. “Vroeger waren dit ‘slechts’ richtlijnen, nu worden ze onderdeel van de Omgevingswet. Een logische ontwikkeling, want deze opslagmarkten van gevaarlijke stoffen worden steeds groter en belangrijker”, aldus Patrick.

Bierviltje

Inmiddels staat Hans niet meer voor de klas. Hij houdt zich meer op de achtergrond bezig met het ontwikkelen van lesmateriaal, zowel digitaal als voor de klassikale trainingen. Hij en zijn oud-compagnon Huib hebben zo’n tien jaar geleden een goede opvolger voor de twee bedrijfstakken gevonden: Erik, de zoon van Huib, staat nu aan het roer van Special Cargo. Samen met Huib kijkt Hans nu trots vanaf de zijlijn mee hoe de organisatie zich steeds verder ontwikkelt. “En dan niet alleen in omvang. Wat ooit begon als een idee op de achterkant van een bierviltje, is nu een professionele organisatie met naam in de logistieke wereld.” En wat zal de komende 20 jaar brengen voor T & C? Patrick heeft een duidelijk toekomstbeeld: “in ieder geval willen we meer over de grens gaan uitbreiden. Wereldwijd een aantal vestigingen opzetten, zoals we in 2021 ook al in Texas hebben gedaan. Met de organisatie zoals die er nu staat, zijn we daar klaar voor.”

Meer interessante artikelen

De externe veiligheidsadviseur kan het verschil maken

Redactie
18 april, 2024
2,5 minuten leestijd
ADR, Gevaarlijke stoffen

Spaanse documentatie bij luchtvracht naar Argentinië niet (meer) verplicht

Redactie
16 april, 2024
2,5 minuten leestijd
IATA, Nieuws

'De veiligheid rond gevaarlijke stoffen geborgd met onze DG Professional'

Redactie
11 april, 2024
2,5 minuten leestijd
Gevaarlijke stoffen, Niet gecategoriseerd
© Copyright 2024 Special Cargo - gevaarlijke stoffen, security | Algemene voorwaarden Services | Algemene voorwaarden College | Cursusvoorwaarden | Privacy