Stops’ voor Givaudan geminimaliseerd door samenwerking met Special Cargo

Redactie
20 september, 2023
2,5 minuten leestijd
Klanten in beeld

Givaudan is al enkele jaren een van de vaste klanten van Special Cargo Services. Het gaat om het klaarmaken van zendingen smaakstoffen voor luchttransport vanaf Schiphol. Hoe is deze geweldige samenwerking tot stand gekomen? Reza Karamat Ali van Givaudan vertelt over de logistiek van Givaudan en de rol van Special Cargo in deze wereld van smaakstoffen.

In Naarden is de Nederlandse vestiging van Givaudan gevestigd, een Zwitserse fabrikant van geur- en smaakstoffen. De smaakstoffen die hier worden geproduceerd zijn halffabrikaten die bestemd zijn voor drankenfabrikanten over de hele wereld. Deze transporten vallen vaak onder de internationale regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Veilige transporten

Reza Karamat Ali is Coördinator Transport & Verpakking bij Givaudan Nederland. Zijn verantwoordelijkheden zijn tweeledig: als ADR-veiligheidsadviseur zorgt hij ervoor dat alle transporten van en naar Naarden zo veilig mogelijk verlopen. En hij is verantwoordelijk voor de juistheid van de facturering van deze transporten. “En dat zijn er nogal wat. Elke dag rijden er 7 tot 8 vrachtwagens richting Hilversum, naar het magazijn van Givaudan. Een vaste logistieke dienstverlener van ons regelt dit. In Hilversum maken onze medewerkers zendingen klaar voor transport over de weg (ADR), door de lucht (IATA) of over zee (IMDG).”

Distributie

Een logistieke dienstverlener haalt de vracht dan op en vervoert deze naar Schiphol of naar de haven van Rotterdam, voor verscheping naar verschillende continenten. Binnen Europa vindt de distributie voornamelijk plaats over de weg. “En natuurlijk zijn er net zoveel stromen de andere kant op: met grondstoffen die vanuit andere delen van de wereld naar Hilversum en Naarden worden vervoerd. Dus reken maar uit!”

Stamgegevens

Reza brengt voor zijn werk veel tijd door op de computer: hij controleert alles op basis van gegevens uit het ERP-systeem (enterprise resources planning) van Givaudan. Alle orders worden in dit systeem ingevoerd, voorzien van zogenaamde ‘master data’: de bedrijfsgegevens van de klant, maar ook veel informatie over de zending: de stofgegevens (bijvoorbeeld UN-nummer, gevarenklasse), de hoeveelheid, de gekozen verpakking, de gekozen modaliteit (ADR, IATA of IMDG), en nog veel meer. Zo kan hij de zending volgen vanaf het moment dat deze de fabriek verlaat tot aan de bestemming. “En het mooie is: het systeem is zo ontworpen dat bepaalde fouten worden onderschept: als je een onmogelijke verpakking invoert, krijg je een foutmelding en kun je niet doorgaan met het invoeren van gegevens,” legt Reza uit.

“Als zendingen worden tegengehouden, moeten ze terug naar de fabriek en opnieuw worden verpakt. Dat is ingewikkeld, duur en duurt te lang voor de klant”.

Speciale lading in beeld

Givaudan laat zijn zendingen wereldwijd vervoeren door verschillende logistieke dienstverleners. Voor luchtvracht is dat DHL. En DHL contracteert andere partijen, zoals Special Cargo Services voor zendingen die van Schiphol naar alle andere continenten gaan. De specialisten in gevaarlijke goederen bij Special Cargo zorgen ervoor dat zendingen worden gecontroleerd voordat ze naar de luchtvrachtafhandelaar gaan, legt Reza uit. “Zo kwam Special Cargo op onze radar. In het verleden waren er vaak ‘stops’ voor zendingen: ze werden dan tegengehouden bij de afhandelaar omdat ze niet voldeden aan de (IATA-)voorschriften. Die zendingen moesten dan terug naar onze fabriek en opnieuw verpakt worden. Dat is complex, duur en duurt te lang voor de klant.” Hij vervolgt: “Sinds we zijn gaan samenwerken met Special Cargo, hebben we veel minder stops gehad. De experts in gevaarlijke goederen bij Special Cargo zijn uiteraard gespecialiseerd in dit werk. Dus we zijn erg blij met hen.”

E-herkenning

Special Cargo Services heeft de E-herkenningsstatus. Dit betekent dat het bedrijf gemachtigd is om namens een andere partij op te treden als afzender en verpakker van gevaarlijke goederen. In het geval van Givaudan houdt dit in dat de transportdocumenten, verpakking en etikettering worden gecontroleerd. En als een van deze zaken niet voldoet aan de (IATA) regels: zorgen dat de zending wel voldoet. Bijvoorbeeld door een vloeistof over te gieten in een andere jerrycan. Special Cargo verzorgt ook het transport van Givaudan naar hun locatie in Oude Meer, en het daaropvolgende transport naar Schiphol. Dit gebeurt bijna dagelijks.

Een beschadigde container voor gevaarlijke goederen
Als een pakket tijdens het transport is beschadigd, vervangt Special Cargo het. Voor een vloeistof betekent dit het overgieten in een andere jerrycan.

Noodgevallen

Special Cargo is ook een vaste dienstverlener voor Givaudan geworden voor ‘noodgevallen’, zegt Reza. “Als een zending met gevaarlijke stoffen wordt afgekeurd op Schiphol, doen we altijd een beroep op de expertise van Special Cargo. Zij kunnen dit soort zaken altijd snel en professioneel oplossen, omdat ze een locatie vlakbij Schiphol hebben. En natuurlijk omdat ze precies weten wat ze moeten doen.”

Training

Givaudan huurt ook Special Cargo in om zijn werknemers te trainen. Het gaat hierbij vooral om training voor lucht- en wegtransport van gevaarlijke stoffen, legt Reza uit. “Alle mensen op onze transportplanning moeten IATA-gecertificeerd zijn. Als bedrijf moet je altijd compliant blijven.”

Special Cargo lost het op

“We zijn echt heel blij met de diensten van Special Cargo. Ze vullen onze organisatie aan in onze dienstverlening aan onze klanten. Voor hen zijn snelheid en naleving cruciaal. En we kunnen deze problemen niet zo goed en snel zelf oplossen. Dus als we een uitzonderlijk geval hebben, bellen we gewoon en Special Cargo Services lost het probleem altijd proactief en snel op,” besluit Reza.

Reza Karamat Ali staat buiten op een stalen trap en kijkt in de verte
Reza Karamat Ali van Givaudan: “De service van Special Cargo vult onze organisatie aan in onze dienstverlening aan onze klanten.”

Meer interessante artikelen

De externe veiligheidsadviseur kan het verschil maken

Redactie
18 april, 2024
2,5 minuten leestijd
ADR, Gevaarlijke stoffen

Spaanse documentatie bij luchtvracht naar Argentinië niet (meer) verplicht

Redactie
16 april, 2024
2,5 minuten leestijd
IATA, Nieuws

'De veiligheid rond gevaarlijke stoffen geborgd met onze DG Professional'

Redactie
11 april, 2024
2,5 minuten leestijd
Gevaarlijke stoffen, Niet gecategoriseerd

Tevreden klanten bij Special Cargo

© Copyright 2024 Special Cargo - gevaarlijke stoffen, security | Algemene voorwaarden Services | Algemene voorwaarden College | Cursusvoorwaarden | Privacy