Consequenties Brexit op luchtvracht per 2021
Brexit. Op 1 januari 2021 stapt het Verenigd Koninkrijk (hierna UK) uit de EU. Dat betekent dat zij ook niet meer onder de EU-regelgeving valt. Deze wijziging heeft consequenties voor de luchtvracht. Wat gaat veranderen? En wat moet je doen om aan de juiste wet- en regelgeving te blijven voldoen?
Luchtvracht vanuit de UK – door de lucht
Voor luchtvracht die wordt aangevoerd door de lucht vanuit een niet-EU-land, geldt het ACC-3 systeem: Air Cargo Carrier Third Country. Wanneer een zending naar de EU wordt gevlogen, dient eerst een ACC3-erkenning te worden verkregen.
Gelukkig is tussen de EU en de UK een wederzijdse erkenning afgesproken, wat betekent dat de UK buiten de regels van de ACC3 valt. Als een zending bij de UK binnenkomt via de lucht mag deze zending als transit of transfer, zonder aanvullend beveiligingsonderzoek de EU worden binnengevlogen. In feite verandert in deze situatie niets ten opzichte van de huidige situatie.
Luchtvracht vanuit de UK – over de weg
Voor luchtvracht vanuit de UK die over de weg naar de Europese Unie getransporteerd wordt, gaat echter wel iets veranderen. Vanaf 1 januari 2021 wordt die luchtvracht als onveilig beschouwd. Oók als hij afkomstig is van een Engelse bekende afzender (KC) of Erkend Agent (RA). Dit houdt dus in dat alle luchtvracht die vanuit de UK via de weg naar de EU wordt getransporteerd, onveilig is.
Dat maakt dat het verplicht wordt om in Nederland een beveiligingsonderzoek uit te laten voeren. Dit onderzoek kost tijd en geld. Het is dus belangrijk hier rekening mee te houden en dit bij Engelse klanten aan te geven. Tot en met 31 december 2020 kan de luchtvracht nog worden afgehandeld zoals u gewend bent.
Samengevat
+ Voor luchtvracht vanuit de UK die door de lucht naar de Europese Unie vervoerd wordt, verandert niets per 1 januari 2021;
+ Luchtvracht die naar de EU vervoerd wordt via de weg, wordt vanaf 1 januari 2021 als onveilig beschouwd. Het uitvoeren van een beveiligingsonderzoek in Nederland is dan verplicht. Het screenen van de luchtvracht kost tijd en geld; beter goed voorbereid, dan achteraf correcties doorvoeren.